Çene Eklemi Rahatsızlıkları

Çene eklemi, yani temporomandibuler eklem (TME), alt çeneyi çift taraflı olarak kafatasında şakak kemiğine (temporal kemik) bağlayan eklemdir. TME rahatsızlıkları çene kaslarının ve eklemlerinin hastalıklarını ifade eder.

Çene Eklemi Rahatsızlıklarının Belirtileri Nelerdir ?

Çene eklemi rahatsızlıklarının başka hastalıklarla da karışabilecek çok sayıda belirtisi vardır. Doğru tanının koyulması için diş hekiminizin detaylı bir eklem ve kas muayenesi yapması ve uygun görüntüleme teknikleri kullanarak elde edilen görüntüleri değerlendirmesi gerekir.

Eklem rahatsızlıklarının belirtileri şu şekillerde olabilir:

• Yüz, çene veya kulak bölgesinde ağrı
  • Migren benzeri baş ağrıları, gözlerin arkasında hissedilen ağrı ve baskı hissi
  • Ağzı açıp kapatırken oluşan klik sesi
  • Ağız açıklığında kısıtlılık, çenede kilitlenme ya da çıkma
  • Çene kaslarında hassasiyet
  • Isırma ve çiğnemede zorluk
  • Yüzde şişlik
  • Dişlerin kapanışında meydana gelen ani değişiklikler

Hastalar çoğunlukla çene ve kulakta hissedilen ağrı, ağız açıp kaparken gelen sesler ve ağız açma esnasındaki zorluklar sebebiyle tedavi arayışına girerler.

Tedavi Yöntemleri

Çene eklemi rahatsızlıkları çoğunlukla çene kaslarında ya da eklemdeki problemlerden kaynaklanır. Çenenizde beklenmedik anlarda kilitlenmeler ile karşılaşabilirsiniz. Böyle bir durumda problemin kaynağını anlamak için bir diş doktoru ile görüşmeniz çok önemlidir.

Doktorunuz eklem ve çevresindeki dokuların durumunu anlamak için detaylı bir muayene yapar. Eğer gerekli görürse radyolojik tetkikleri ister. Bazı durumlarda ileri değerlendirmeler için farklı uzmanlık alanları ile konsültasyonlar yapılabilir.

Çene eklemi rahatsızlığının tek bir tedavisi yoktur, durumunuzun ciddiyetine göre farklı yöntemler uygun olur.

• Sıcak uygulaması, botoks uygulamaları ve kas gevşeticiler, aspirin, antienflamatuar gibi ilaçların kullanılması kaslardaki spazm ve ağrıyı azaltabilir.
  • Gece plağı ya da splint kullanımı diş sıkma ve gıcırdatmanın vereceği hasarın önüne geçer .
  • Stresi elimine etmek için danışmanlık almak iyi bir fikirdir.
  • Eklemdeki hasarın miktarına ve tipine göre eklem boşluğunun yıkanması (artrosentez) gerekir.
  • Ağır durumlarda eklem ameliyatını tercih etmek lazım olur.

Eklem problemleri olan kişiler ayrıca günlük hayatlarında da bazı düzenlemeler yapmalıdırlar. Gün içerisinde kendi kendilerine telkin yöntemi ile diş sıkmanın önüne geçmeye çalışmak, ağzı çok büyük açmaktan kaçınmak, postural (duruş) bozuklukları gidermeye çalışmak eklem problemlerini azaltır.

One Comment