Diş Çürüğü Nedir ?

Diş çürüğü bazı bakterilerin diş yüzeyinde birikmesi sonucu oluşan asitlerin dişin mine ve dentin tabakasına zarar vermesi sonucu oluşur.

Diş Çürüğü Nasıl Oluşur ?

Ağzımızda çok sayıda ve farklı türlerde bakteriler yaşar. Bu bakteriler diş yüzeylerinde birikerek plak adı verilen yapışkan bir film tabakası oluşturur. Bu film tabakası sayesinde dış etkenlerden korunan bakteriler yediğimiz yemeklerin artıkları ile beslenirler. Besin artıklarını metabolize etmeleri sonucu bu bakteriler bir yan ürün olarak asit salgılarlar. Diş yüzeyinde biriken asit diş minesinde ve minenin altındaki dentin tabakasında bulunan mineralleri çözer ve çürüğe sebep olur.  Çürüğün tedavi edilmediği durumlarda daha derine ilerlemesi sonucu dişin pulpası (sinirleri) de etkilenir.

Diş hekiminiz dişlerinizi muayene ederek ve dişlerin filmini alarak çürük varlığını saptayabilir, çürüğün derinliğini anlayabilir.

Diş Çürüklerinden Nasıl Korunabilirsiniz ?

Çürüklerinden korunmak için diş çürüğü oluşturan faktörlerin iyi bilinmesi gerekir. Bunlar diş minesinin sağlamlığı, bakteriler, bakterilerin beslenebileceği gıdalar ve bakterilerin oluşturduğu asitlerin diş yüzeyinde hasar oluşturması için gereken süredir.

• Plağı oluşturan bakterilerin fırçalama ve arayüz temizliği ile ortamdan uzaklaştırılması alınması gereken ilk önlemdir. Bunun için günde 2 kere en az 2’şer dakika fırçalama ve günlük dişipi ya da arayüz fırçası kullanımı gerekir. Ayrıca doktorunuzun tavsiye ettiği durumlarda antibakteriyel ağız gargaralarının kullanılması da bakteri sayısını azaltır.
  • Plağın ortamdan uzaklaştırılmasının yanında yediğimiz besinlere dikkat ederek bakterilerin beslenmesini ve asit üretmesini engelleyebiliriz. Şeker ve nişastadan kaçınarak çürük oluşumunu azaltabiliriz.
  • Florlu diş macunlarının, gargaraların ve diş hekiminizin önereceği flor preparatlarının kullanımı ile diş minesinin çürüklere karşı daha dayanıklı olmasını sağlayabiliriz.

Diş Çürüklerinin Tedavisi

Tedaviyi etkilenen dişteki çürüğün derinliği belirler. Erken dönemdeki teşhis edilen çürüklerde yüzeysel dolgular yeterli olabilirken, daha geç farkedilmiş ve derine ilerlemiş çürüklerde derin dolgular, kaplamalar, hatta kanal tedavisi gerekebilir.

Dişin sinirlerine kadar ilerlemiş ya da dişin sinirlerine çok yaklaşmış çürüklerde kanal tedavisine karar vermeden önce kuafaj adı verilen bir tedavi denenebilir. Bu tedavide çürük temizlendikten sonra dişin sinirlerine çok yakın olan noktalara biyouyumlu ve dişin tamir mekanizmasını aktive edecek materyaller yerleştirilir ve üstüne dolgu yapılır.

En büyük hatalardan biri çocuklarda süt dişlerine nasılsa düşecek ve yerine yenisi gelecek düşüncesiyle yeterli özeni göstermemek, çürümelerine izin vermek ya da çürüyen süt dişlerini çektirmektir. Süt dişlerindeki çürükler hem enfeksiyonlara sebep olur, hem de alttan gelen daimi dişlerin sağlıklı şekilde sürmelerini engeller. Çürüyen süt dişlerinin tedavisi mümkün ise dolgu ya da kanal tedavisi ile ağızda tutulması çok önemlidir.

En güzel tedavi önlem almaktır. Çocuklarda süt dişlerinin çürümesini önlemek için fissür örtücü ve flor uygulamaları hakkında diş doktorunuzdan bilgi alınız.