Kanal Tedavisi Yenileme

Kanal tedavisinin bir özelliği de gerekli durumlarda yenilenebilir olmasıdır. Tedavide kullanılan dolgu malzemeleri buna göre dizayn edilir. Kanal tedavisi yenileme, yani endodontik retreatment, klinikte sıklıkla uygulanan bir tedavidir.

Kanal Tedavisi Neden Yenilenir ?

Kanal tedavisinin yenilenmesi gereken durumları kısaca şu şekilde özetleyebiliriz:

• Eski kanal dolgusunun iyi bir şekilde yapılmadığı görülen durumlar.
  • Kanal tedavisinin bitiminden sonra dolgu ya da kaplama yapımının geciktiği ve kanalın kontamine olduğu durumlar.
  • Kanal tedavisinin üstündeki restorasyonun sızdırdığı ve bu sebeple kanal tedavisinin enfekte olduğu durumlar.
  • Önceki tedavide var olan lezyonun ya da kistin iyileşmediği gözlenen durumlar.
  • Kanal tedavili dişte oluşan yeni çürük ya da kırık sebebiyle kanalın yeniden enfekte olduğu durumlar.

Kanal Tedavisi Yenileme Nasıl Bir Prosedürdür ?

Kanal tedavisi yenileme işleminde hekim dişin kanalını tekrar açar ve önceki tedavide yapılmış olan kanal içi dolgu malzemesini çıkarır. Enfeksiyona sebep olabilecek ek bir kanal ya da ulaşılamayan bir bölge olup olmadığını dikkatlice kontrol eder. Sonrasında kanalı temizler, dezenfekte eder, tekrar şekillendirir. Eğer gerekli ise kanallara pansuman yapar ve tedaviyi sonraki seanslarda tamamlayabilir. Kanal tedavisi yenileme işlemi tamamlandıktan sonra geçici ya da kalıcı bir dolgu malzemesi ile dişi kapatır. Bazı dişlerin kaplanması gerekebilir.

Kanal Tedavili Dişim Neden Ağrır ?

Kanal tedavisi görmüş bir dişte pulpa dokusunun (sinir ve damarlar) tam temizlenmediği durumda işlemden sonraki günlerde ağrı olabilir. Ancak eski bir kanal tedavisi bulunan dişin içerisinde sinir kalmışsa bile zaman içerisinde bu sinir canlılığını kaybeder ve hissiz hale gelir. Dişin kök ucunda oluşan enfeksiyon kemikteki sinirlerin uyarılmasına sebep olarak ağrı oluşturabilir. Yani cansız bir dişin ağrı yapmasının sebebi dişin içerisinde kalmış olan sinir değil, enfeksiyonun çevredeki kemikte yarattığı tahribattır.

Kanal Tedavisi Yenileme Sırasında Ağrı Olur mu ?

Önceden endodontik tedavi görmüş dişlerin içerisinde canlı sinir kalmadığı için aslında diş tamamen hissizdir. Yani yapılacak işlemlerde dişin içerisindeki sinirlere bağlı bir ağrı oluşmaz. Ancak enfeksiyonun çevredeki kemiğe yayıldığı durumlarda tedavi esnasında uygulanan kuvvetlere bağlı olarak ağrı hissedilebilir. Böyle bir durumda işlem öncesi anestezi uygulamak gerekebilir.

Flare Up Nedir ?

Endodontik retreatment vakalarının belki de en zorlayıcı kısmı olası bir flare up, yani alevlenme tablosudur. Hiç semptom vermeyen ancak kötü yapılmış kanal tedavilerinin yenilenmesi sırasında dişteki mikroorganizmaların dengesi değişir. Bu denge değişimi sonucu bazı mikroorganizmaların sayısı artarken bazılarının azalır. Vücut bu yeni mikroorganizma dengesine adapte olana kadar belki de hiç ağrısı olmayan dişte ağrı, şişlik ve sallanma gibi cevaplar verir. Bazı hastalarda şişlik yüzde de oluşur. Flare up tablosunun tedavisinde öncelikle diş hekiminizin ya da endodontistinizin dişe müdahalesi gerekir. Eğer gerekli görür ise antibiyotik reçete eder, bu antibyotiği düzenli kullanmak çok önemlidir.

Eğer dişinizde flare up tablosu gelişecek olursa sakın panik yapmayın, bu çok sık karşılaşılan bir durumdur. Bu konuda önemli olan işleme başlamadan önce böyle bir olasılığın var olduğunu bilmek ve hekiminizle bu konuyu konuşmaktır.

One Comment