Diş Apsesi Nasıl Tedavi Edilir

Diş apsesi 2 farklı sebeple oluşabilir :

• Dişin içerisindeki pulpa adı verilen sinir ve damarların bulunduğu dokunun enfekte olması.

Pulpa dişin içerisinde bulunan sinir ve damar paketine verilen isimdir. Enfekte olduğunda diş apsesi oluşabilir.

Pulpa dokusuna ulaşan kırıklar ve çürükler zamanında tedavi edilmediğinde pulpa ağız içindeki bakteriler ile enfekte olur. Kimi zaman dişin kan desteğinin travmalar sonucu kesilmesi sonucu dişte herhangi bir kırık, çürük vs. olmadan da dişin içerisindeki pulpa canlılığını kaybedip enfekte olabilir. Enfekte olan pulpa kanal tedavisi ile temizlenmediğinde bu enfeksiyon ilerleyerek dişin kökünden kemiğe yayılır ve apsesi oluşturur. Diş apsesi şişlik, ağrı, lenf bezlerinde şişlik, ateş gibi belirtiler gösterir.

• Dişi çevreleyen diş eti ve kemikte diş eti hastalıklarına bağlı enfeksiyon gelişmesi.

Diş eti hastalıkları öncelikle sadece diş eti ile sınırlıdır. Tedavi edilmedikleri durumda diş etinden kemiğe ilerleyerek kemikte harabiyete ve diş çevresinde diş eti cepleri oluşmasına sebep olurlar. Buna periodontitis denir. Dişi destekleyen kemik dokusundaki bu harabiyet diş fırçası ya da diş ipinin ulaşabileceği ve temizleyebileceği bir bölgede değildir. Cep içerisinde biriken bakteri plağı ve gıda artıkları periodontal apseye sebep olur. Periodontal apse de ayni diş apsesi gibi ağrı, şişlik, ateş, lenf bezlerinde şişlik ve ateşe neden olabilir.

Periodontitis sebebiyle dişi çevreleyen kemik dokusunda kayıplar ve periodontal cepler oluşur.

Diş apsesi nasıl tedavi edilir ?

Diş apselerinin tedavisinde öncelikle diş doktorunuzun tedaviye başlaması gerekir. Doktorunuzun reçete etmediği bir antibiyotik kullanmanız tedavi sürecinizi zorlaştırabilir.

Ağrı kesicilerin kullanımı (parasetamol ve NSAI ilaçlar) ağrınızı hafifletecektir. Ancak unutmamak gerekir ki ağrı oluşturan sebep ortadan kaldırılmadığı müddetçe ilaç kullanmak sadece geçici rahatlama sağlayacaktır.

Tedavinin başarılı olması için sebebinin doğru tespit edilmesi gerekir. Eğer apsenin kaynağı dişin pulpasındaki bir enfeksiyonun kemiğe yayılmış olması ise kanal tedavisi uygulanabilir. Dişin içerisindeki enfekte dokular temizlenip dezenfekte edildikten sonra apse de hafifleyerek ortadan kaybolur. Eğer diş kanal tedavisi sonrası ağızda tutulamayacak durumdaysa dişin çekilmesi düşünülebilir.

Apsenin kaynağı dişin pulpası değil de periodontal cepler ise kanal tedavisi işe yaramayacaktır. Bu durumda öncelikle cep içerisinin temizlenmesi, kürete edilmesi gerekir. Eğer diş çevresinde kemik yıkımı tedavi edilemeyecek düzeyde ise dişin çekimi uygun olur.

Bazen pulpa enfeksiyonu ve periodontal apse bir arada görülebilir. Bu durumda her iki tedavinin beraber uygulanması gerekir.