Diş Eti Kanaması

Diş eti kanamaları herkesin hayatında dönem dönem karşılaşabildiği bir problemdir. Çoğunlukla diş ve diş eti hastalıklarının sonucunda oluşsa da çeşitli vitamin eksiklikleri, kan hastalıkları, travmalar da diş eti kanamasına sebep olabilir. Diş eti kanaması yaşayanların öncelikle diş doktoru tarafından muayene edilmesi ve gerekli görüldüğü durumlarda ilgili birimlere yönlendirilmesi gerekir.

Diş eti kanaması neden oluşur ?

Diş eti kanamasının sebebi diş yüzeylerinde biriken bakteri plağıdır. Bakteri plağı fırçalama ve arayüz temizliği ile ortadan kaldırıldıktan sonra 12 saat içerisinde yeniden oluşur. 12 saatte 1 fırçalamanın düzenli yapılmaması durumunda biriken plak diş etlerinde iltihaplanmaya yol açar. Diş eti iltihabının (gingivitis) ilk belirtilerinden birisi de kırmızı, şiş ve kanamalı diş etleridir.

Diş eti kanamaları çoğunlukla fırçalama esnasında farkedilir. Bazen yemek yerken hassasiyet ve soğuk-sıcak yiyeceklerde ağrı da olabilir.

• Bazı hastalarda ağız temizliği yeterli yapılamayabilir. Örneğin çok sıkışık dişlerin varlığında, dişlerdeki çürükler sebebiyle, diş taşı birikimi mevcutsa ya da diş etleri ile uyumsuz dolgu ve kaplamaların olması durumunda dişler ne kadar fırçalansa da temizlenemeyen bölgeler kalır. Diş eti kanaması varlığında öncelikle bu gibi etkenlerin ortadan kaldırılması gerekir. Sıkışık dişlerin temizliği eğer mümkün olamıyorsa ortodontik tedaviye başvurmak gerekebilir.
  • Eğer tüm diş taşları temizlenip olası sebepler ortadan kaldırıldıktan sonra devam eden diş eti kanaması varsa sistemik sebepler akla gelir. Vitamin eksiklikleri, trombosit eksikliği, lösemi gibi durumlarda diş eti kanamaları bazen ilk semptom olarak ortaya çıkabilir.
  • Gebelik, menstrüasyon gibi hormonal değişikliklerde diş eti kanamalarına yatkınlık artar. Bu dönemlerde ağız hijyenini optimal seviyede tutmak bu gibi problemlerle karşılaşma olasılığını en aza indirger.
  • Kan sulandırıcı ilaçların kullanımı da kanama riskini arttırdığı için diş eti kanamalarına yol açabilir.

Gingivitis ve Periodontitis nedir ?

Diş yüzeylerindeki bakteri plağının temizlenmemesi durumunda önce diş eti iltihabı yani gingivitis, gingivitisin ilerlemesi durumunda da diş çevresindeki destek dokuları etkileyen periodontitis tablosu oluşur.

Gingivitis diş etlerinin iltihabıdır. Gingivitisin belirtileri arasında kanama, hassasiyet, diş etlerinin kırmızılaşması, diş etlerinde şişme sayılabilir. Bu geri dönüşü olan bir diş eti hastalığıdır.

Periodontitis diş eti iltihabının ilerleyip çene kemiklerine yayıldığı ve kemik erimesi oluşturduğu hastalığa verilen isimdir. Periodontitisin neden olduğu kemik erimesi ve diş eti çekilmesinin  geri dönüşü ne yazık ki çok zordur. Dişlerin sallanması, diş eti kanaması, diş ve çevre dokularda ağrı, kök yüzeylerinde çürükler görülür. İlerlemiş vakalarda dişlerin kaybı söz konusudur.

Her iki hastalıkta da diş eti kanaması ilk belirtilerden biridir.

Nasıl tedavi edilir ?

Diş eti iltihabının tedavisi etkenin ortadan kaldırılması ile başlar. Öncelikle diş yüzeylerinde iltihaplanmaya yol açacak diş taşları, uyumsuz dolgular, kaplamalar varsa bunların diş doktoru tarafından ortadan kaldırılması gerekir. Fırçalama ve diş ipi kullanımı için uygun zemin sağlanır. Bu aşamadan sonra artık görev hastadadır, günde 2 kez fırçalama ve düzenli ara yüz temizliği ile iltihaplanmaya sebep olan bakteri plağının engellenmesi gerekir.

İlerlemiş durumlarda yalnızca temizlik yeterli olmayabilir, antiseptik gargaralar ve ilaç kullanımı gerekebilir.

Yılda 2 kez yapılacak diş kontrolleri ve düzenli ağız bakımı ile bu gibi problemleri yaşama riskinizi en aza indireceğinizi unutmayın.

One Comment