Pulpa İltihabı Neden Olur ?

Pulpa iltihabı diş ağrısına yol açan bir durumdur. Tıbbi olarak pulpitis adı verilir. Pulpa, dişin kuron ve kök kısmında bulunan boşluklarda yer alan; dentin ile çevrelenen; şekil verici, besleyici, duyusal ve koruyucu işlevlere sahip, mezoderm kökenli bol damarlanmış, sinir ağıyla sarılmış ve kök ucundan dişi terk eden bir bağ dokusudur. Diş özü olarak da bilinir.

İltihap ve enfeksiyon farklı olaylardır. Enfeksiyon mikroorganizmalara karşı gelişir. İltihap ise vücudun herhangi bir uyarana karşı verebileceği bir cevaptır. Bu uyaranlar mikroorganizmaların toksik ürünleri, mekanik travma, ısı, kimyasal uyaranlar olabilir. Pulpa iltihabı da çeşitli sebeplerle meydana gelir. Ağız ortamında bulunan bakterilerin çürükler ya da dişin kırılması sonucu pulpaya ulaşması pulpitis ile sonuçlanır. Dişe gelen travmalar ile pulpanın kan dolaşımının bozulması da iltihaba yol açar. Bu travmalar ani ve şiddetli bir travma olabileceği gibi dişe yapılan kaplama ya da dolgularda kalan yükseklikler sebebiyle uzun süreli ve düşük şiddette travmalar da olabilir. Dişi çevreleyen dişeti ve kemik dokusundaki enfeksiyonlar dişin kök ucundan ya da kök yüzeyindeki ince kanallardan dişin sinirine ulaşabilir. Bu enfeksiyonlara ait bakteriler pulpitise sebep olabilir.

Pulpa sert doku ile çevrili olduğu için iltihaplanması durumunda genişleyen kan ve lenf damarları basınç oluşturur. Bu basınç sinir dokusu tarafından ağrı olarak iletilir.

Pulpa iltihabı geri dönüşebilir ya da geri dönüşümsüz olabilir. Eğer iltihap geri dönüşümsüz hale geçtiyse tedavisi kanal tedavisidir. Dişin kanal tedavisi yapılırken pulpa dokusu ve artıkları dişin içerisinden uzaklaştırılır ve çeşitli solüsyonlar ile yıkanır. Organik ve inorganik artıklar diş içerisinden temizlendiğinde ağrı hissi de kaybolur. Daha sonra diş pulpasının temizlenmesi sonucu oluşan boşluk kanal dolgu malzemesi ile sıkı bir şekilde kapatılır.