Kök Ucu Tedavisi

Dişlerdeki çürükler zamanında tedavi edilmediği durumda dişin sinirlerine (pulpasına) doğru ilerler. Sinirlere ulaşmış enfeksiyonun kanal tedavisi ile tedavi edilmesi gerekir. Bu yapılmadığı takdirde dişin kök ucundan kemiğe yayılan bakteriler kemik dokusunda bir enfeksiyona yol açar. Bu enfeksiyon eğer kanal tedavisi ile tedavi edilemiyorsa kök ucu tedavisi (apikal rezeksiyon) tercih edilebilecek bir tedavi yöntemi olarak düşünülür. Bu küçük cerrahi işlemle kök ucunun bir kısmı ve çevresindeki iltihaplı doku temizlenir.

Kök ucunda oluşan enfeksiyonlar kanal tedavisi ile yüksek oranda tedavi edilebilir. Kök ucunda oluşan diş kaynaklı lezyonların kanal tedavisi ile iyileşme oranı %80’in üzerindedir. Bu sebeple diş kaynaklı lezyonların tedavisinde öncelikle kanal tedavisi denenir. Kanal tedavisinin başarısız olduğu durumda eğer kanal tedavisi prosedüründe bir hata olduğu düşünülüyorsa kanal tedavisinin yenilenmesi bir seçenektir. Kanal tedavisi yenilenmesine rağmen iyileşmeyen enfeksiyonlarda kök ucu cerrahisi planlanabilir. Apikal rezeksiyon işleminin uygulanması için dişin daha önceden en az bir kere kanal tedavisi görmüş ancak başarısız olması gerekir.

Apikal rezeksiyon anatomik ya da farklı sebeplerden ötürü kanal tedavisinin başarısız olduğu dişler haricinde şu durumlarda uygulanır:

• Diş kökünde travma sonucu oluşan kırıklarda kırık parçanın alınması için,
  • Kanal içinde kök ucuna ulaşmayı engelleyen bir durum varlığında,
  •  Önceden yapılan ve başarısız olan kanal tedavisinin yenilenmesinin mümkün olmadığı durumlarda.

Apikal rezeksiyon işlemi için öncelikle işlem yapılacak bölgede lokal anestezi sağlanır. Diş etinde işlem yapılacak dişin kök ucunu ortaya çıkaracak şekilde bir kesi yapılır. Daha sonra kemik kaldırılarak enfeksiyonlu bölgeye ulaşılır ve dişin kök ucunun bir kısmı ile birlikte etkilenen bölge temizlenir. Dişin kök ucu doku sıvılarını sızdırmayacak ve bakterilerin kanal içerisine girmesini engelleyecek ufak bir dolgu ile kapatılır ve diş eti yerine dikilir. İşlem 30-90 dk arası sürebilir. İşlem sırasında ağrı olmaz, işlem sonrası şiddetli olmayan ağrı, şişlik, morluk yaşanabilir.

Kök ucu tedavisi eğer anatomik olarak bir engel yoksa tüm dişlere uygulanabilir. Ancak kemik yapısı, çenelerden geçen sinir kanallarının ve komşu anatomik yapıların yerleşimi, temizlenecek bölgenin boyutu, işlem sırasında ya da sonrasında iyileşmeyi zorlaştıracak hastalıkların varlığı gibi değerlendirilmesi gereken çok sayıda koşul vardır. Bu koşullara bağlı olarak dişin çekilmesine karar verilebilir.