Diş Tedavilerinde Covid-19 Önlemleri

Diş hekimleri ve diş tedavileri sadece Covid-19 için değil, bir çok farklı bulaşıcı hastalık açısından risk grubu oluşturur. Koronavirüsün yayılmasını önlemek için dikkat edilmesi gereken MASKE VE MESAFE önlemlerini diş tedavileri esnasında almak ne yazık ki mümkün olmamaktadır. Özellikle Covid-19’un damlacık enfeksiyonu ile bulaşan bir hastalık olması ve diş tedavilerinin ortama aerosol yayması, diş kliniklerinde ek önlemlerin alınmasını gerektirir.

Diş tedavilerinde koronavirüs bulaşma yolları şu şekilde gruplandırılabilir:

1. Solunum sekresyonları ve ağız sıvılarının damlacık olarak yayılması, solunması, ağız-burun-göz mukozası ile teması
  2. Kan, ağız sıvıları ve tıbbi atıklar ile direkt temas
  3. Sosyal mesafenin sağlanamaması sebebiyle maruz kalınan damlacık ve aerosol

Covid-19 için önlemler :

Hekim, yardımcı personel ve hastaların Covid-19 bulaşı açısından bilinçli olması gerekir. Hasta-hekim-yardımcı personel arasında koronavirüs bulaşı olabileceği gibi, hasta-hasta arasında da bulaş olma ihtimali vardır. Çapraz enfeksiyonun önlenmesi için alınan koruyucu tedbirler toplum sağlığı açısından büyük önem taşır. Bu önlemlerde hekime, yardımcı personele ve hastaya ayrı ayrı görevler düşmektedir.

• Diş tedavisi için gelen her hastaya Covid-19 olduğu şüphesi ile yaklaşmak ve önlem almak gerekir. Ancak bu şekilde tam bir korunma sağlanır. Kliniğe gelen her hastanın ateşi ölçülür, el ve ağız dezenfeksiyonu sağlanır, anamnezi alınır. Eğer koronavirüs hakkında şüphe uyandıran bir durumu varsa tam teşeküllü bir hastaneye yönlendirilir. Hastalara düşen en büyük görev anamnezinde dürüst davranmak, hekiminden bilgi saklamamaktır.
  • Hastalar arası sosyal mesafenin ve olası temasın en aza indirgenmesi gerekir. Bunu sağlamak için bekleme salonunda aynı anda bulunabilecek kişi sayısı kontrol altında tutulmalıdır.
  • Randevular arasında yeterli zaman bırakarak hastaların aynı ortamda bulunma ihtimali en aza indirilmelidir. Hastaların randevularına zamanında gelmesi, gerekli olmadıkça refakatçi getirmemeleri ve üstlerinde fazladan eşya-çanta-poşet taşımamaları gerekir.
  • Bahsedilen 1,8 metrelik sosyal mesafe ağız içi işlemler esnasında hasta ve hekim arasında korunamaz. Bu yüzden hekim ve yardımcı personelin ekstra önlemler alması, kişisel koruyucu ekipmanlar, teknikler ve cihazlar kullanması gerekir. Bunlar arasında koruyucu tulum, koruyucu gözlük ve siper, FFP-2 veya FFP-3 maske, bone, çift kat eldiven, galoş sayılabilir. Kullanılabilen durumlarda rubber-dam adı verilen koruyucu lastik örtünün kullanılması ortama yayılacak aerosol miktarını minimuma indirir. Ayrıca çalışma esnasında ortama yayılan suyu ve aerosolü çekecek kuvvetli emici cihazlar kullanılır.
  • Hasta randevuları arasına dezenfeksiyon ve ortamın havalandırılması için yeterli zaman bırakılır. Ortamın havalandırılmasında taze hava kullanımı çok önemlidir. Ayrıca hava sterilizasyonu sağlayan cihazlar da kullanılabilir. Yoğun kullanılan ve temas edilen kapı kolları, musluklar, sandalye kolçakları gibi yerlerin sıklıkla dezenfekte edilmesi gerekir.

Koronavirüs sürecinde sadece acil diş tedavilerinin yapılması özellikle yüksek risk grubundaki hastalar için doğru bir yaklaşım olur. Eğer aklınızda diş tedavileriniz ile ilgili soru işaretleri varsa diş hekiminizi arayıp bilgi almanız önerilir.