Alveolit : Diş Çekimi Sonrası Ağrı

Diş çekimi sonrası ağrı en basit çekimlerde bile karşılaşılabilen bir durumdur. Çekim sırasında kemikte oluşan travma ve kanama sebebiyle bir miktar ağrı ve sızlama görülmesi son derece normaldir. Ancak çekimden 2-3 gün sonra başlayan şiddetli ağrı durumunda akla alveolit (çekim boşluğunda oluşan enfeksiyon) gelir.

Alveolit Nedir ?

Diş çekiminden sonra kemikteki çekim boşluğunda meydana gelen enfeksiyon durumuna alveolit denir. Diş çekiminden 2-3 gün sonra başlar, şiddetli ağrı söz konusudur ve ağrı kesiciler yetersiz kalır. Alveolit tablosu acil diş tedavilerinde diş sinirlerinin iltihabı ve yirmilik diş ağrısı ile bereaber ilk 3’te bulunmaktadır. Oluşan enfeksiyona bağlı olarak ağız kokusu izlenebilir. Çeneyi açmakta zorlanma (trismus), lenflerde şişme (lenfadenopati), ateş, halsizlik gibi semptomlar ile birlikte seyredebilir.

Alveolit Neden Olur ?

Diğer ismi dry socket (kuru kemik boşluğu) olan alveolitin sebebi kemikte diş çekimi sonrası oluşan boşluğun kan ile yeterince beslenememesi ve çekim boşluğunun iyileşmesini sağlayacak kan pıhtısının oluşmamasıdır. Bazen kemiğe gelen kan miktarının az olması sebebiyle, bazen de kan desteği yeterli olsa da oluşan pıhtıya zarar verilmesi sebebiyle meydana gelir. Çekim boşluğunda kan pıhtısının oluşmamasının ya da zarar görmesinin nedenleri şu şekildedir:

1. Diş hekiminizin çekim sonrası önerilerine uymamak. Bu uyarılar arasında belki de en önemlisi diş çekimi sonrası 48 saat sigara kullanılmaması sayılabilir. Sigara içmek bölgenin kan desteğini keserek kemiğin enfekte olmasına sebep olur.
  2. Diş çekimi sonrası bölgeye koyulan steril tampon çekimden yaklaşık 30 dakika sonra atılmalıdır. Sonrasında oluşan sızıntı şeklindeki kanamaların durdurulması için peçete, pamuk, tülbent gibi şeyler kullanmak ya da kanın sürekli tükürülmesi alveolite sebep olur.
  3. Çekim boşluğuna yiyecek artıklarının girmesi. Çekimden sonra 2 gün bulgur, pirinç gibi taneli yiyeceklerden kaçınmak gerekir.
  4. Oluşan pıhtıya zarar verecek şekilde kürdan/diş fırçası/kalem gibi cisimlerin çekim boşluğuna sokulması, ağzın çalkalanması, kuvvetli şekilde tükürmek.
  5. Kemikte kan dolaşımını azaltan ya da kanın pıhtılaşmasını engelleyen bazı ilaçların kullanımı (bifosfonatlar, bazı doğum kontrol ilaçları, kan sulandırıcılar, aspirin, vb.)
  6. Diş çekimi sırasında adrenalinli anestezi solüsyonlarının fazla kullanımı damarların büzülmesine ve çekim boşluğuna yeterli kan gitmemesine neden olabilir.
  7. Bazı dişlerin çekimi çok travmatik geçebilir, bu işlemlerden sonra alveolit riski daha yüksektir.

Nasıl Tedavi Edilir ?

Alveolit tedavisi diş hekimi tarafından yapılır. Sebebin ne olduğuna göre tedavi yöntemi seçilir. Eğer alveolit ile beraber trismus, ateş, lenfadenopati gözleniyorsa antibiyotik desteği altında tedavi yapmak gerekebilir.

Alveolit ağrılı bir durum olduğu için tedavisi lokal anestezi altında yapılır. Öncelikle çekim boşluğunda yabancı madde ya da kırık kök/kemik parçaları varsa uzaklaştırılır. Enfekte tabaka kürete edilir ve yıkanır. Çekim boşluğunun temizlenmesi için boşluğa çeşitli ilaçlar yerleştirilebilir. Amaç kan desteğini yeniden sağlamak ve pıhtının oluşumuna izin vermektir.

One Comment