Çene Kisti Tedavisi

Çene kisti denilen oluşumlar çene kemikleri içerisinde dişlerdeki problemlere bağlı olarak oluşabilir. Bunlara odontojenik kist ismi verilir. Bazı durumlarda ise kistin sebebi diş kaynaklı olmaz. Çene kemikleri içerisinde doğuştan gelen epitel artıkları zaman içerisinde kiste dönüşebilir, bunlara non-odontojenik kistler denir.

Çene kistleri ağrı, şişlik, dişlerde sallanma gibi semptomlara sebep olarak farkedilebilir. Farkedilmedikleri durumda oldukça büyük boyutlara ulaşabilirler. Bazı kistler ise hiç semptom vermez, rutin bir muayene esnasında tesadüfen farkedilir.

Çene kisti nasıl tedavi edilir ?

Sebebi ne olursa olsun teşhis edilen bir çene kisti mutlaka tedavi edilmelidir. Diş kaynaklı kistler çoğunlukla iyi huylu oluşumlardır. Ancak tedavi edilmedikleri durumda büyümeye devam ederek çene kemiğini eritir, diş kayıplarına sebep olur, sinüs, burun boşluğu, sinir kanalı gibi komşu yapılara zarar verirler. Çok nadir de olsa bu iyi huylu kistlerin tedavi edilmediğinde  malignite gösterme riski bulunmaktadır.

Çene kisti operasyonu planlanırken kistin boyutuna ve konumuna göre lokal anestezi ya da genel anestezi tercihi yapılır. Bazı durumlarda kistin içerisindeki sıvı çekilerek operasyon öncesinde incelenir. Eğer enfeksiyon riskinden şüpheleniliyorsa operasyon öncesi antibiyotik tedavisine başlanır. Operasyon öncesinde veya sırasında işlem sahasındaki dişlere kanal tedavisi uygulanır. İşlem bölgesinde iyi bir anestezi sağlandıktan sonra kiste ulaşımın en kolay olduğu yerde diş eti ve kemik kaldırılarak kiste ulaşılır. Çene kisti tüm çevre dokudan temizlenir, diş eti dikilerek kapatılır. Kistin alındığı bölgede oluşan kemik boşluğu zaman içerisinde kendiliğinden kemik ile dolar.

Operasyon sonucu çıkarılan parçanın patoloji laboratuarında incelenmesi gerekir. Laboratuardan gelen tanıya göre durumun tekrarlama riski ve ek tedavilere ihtiyaç bulunup bulunmadığı belirlenir.

Operasyon sonrası ağrı olur mu ?

Kist operasyonunda da diğer cerrahi işlemlerde olduğu gibi operasyon sonrası ağrı, şişlik, hematom gibi olağan durumlara rastlanabilir. Kistin büyüklüğüne ve bulunduğu bölgeye göre bu semptomlarla karşılaşma olasılığı değişir. İşlem sonrasında diş doktorunuzun yazdığı ilaçları aksatmadan kullanmanız gerekir. Bu tip cerrahi işlemlerden sonra operasyon bölgesine buz kompres uygulamak, ağır fiziksel aktivitelerden kaçınmak, çok sıcak ortamlarda bulunmamak, yüksek yastıkta uyumak gibi önlemler ile kanama, ağrı, şişlik riskini en aza indirgeyebilirsiniz.

One Comment